Oppgave A)
Egil er en gutt med stort temparement, og som barn er glad i å leke med ball og vise fram styrken sin. En gang hugget han av hodet på en han kranglet med.Oppgave C)
-Synsvinkelen er refererende og autoral, altså fortelleren står utenfor handlingen og forteller om Egil.
-Fremstillingen veksler mellom referat og scener.
Scenen framstiller personer som i dramatiske og avgjørende situasjoner, og det er replikkvekslinger.
-Personene i sagaene er en blanding av idealtyper og personer med sterke personlige trekk.
-Fortellermåten er objektiv og kjølig,
-Den treffende, velformulerte replikken blir dyrket i sagaene. Den gode replikken har gjerne et element av underdrivelse. Personene viser forakt for for smerte og død
-I sagaene dominerer korte setninger og lite bruk av leddsetninger, sammenlignet med latinsk litteratur i middelalderen.
-Synsvinkelen er refererende og autoral, altså fortelleren står utenfor handlingen og forteller om Egil.
-Fremstillingen veksler mellom referat og scener.
Scenen framstiller personer som i dramatiske og avgjørende situasjoner, og det er replikkvekslinger.
-Personene i sagaene er en blanding av idealtyper og personer med sterke personlige trekk.
-Fortellermåten er objektiv og kjølig,
-Den treffende, velformulerte replikken blir dyrket i sagaene. Den gode replikken har gjerne et element av underdrivelse. Personene viser forakt for for smerte og død
-I sagaene dominerer korte setninger og lite bruk av leddsetninger, sammenlignet med latinsk litteratur i middelalderen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar